Tuesday, June 26, 2007

Pantanal

De Pantanal is nog méér dan het Amazone gebied het ecologisch paradijs van Brazilië. Het oorspronkelijke plan was een bus te nemen naar Asuncion door het niemandsland van Paraguay. Op deze route worden bussen veroberd door zandwegen en zijn stofmaskers en scheppen primaire levensbehoeften. Deze tocht-der-tocht van Paraguay heb ik aan mij voorbij laten gaan, en last-minute ben ik in de `trein-des-doods` naar Brazilië gesprongen. De Express del Oriente schudt ongecontroleerd als de hand van een Parkinson patiënt, die een kopje koffie vasthoudt, en vier keer ben ik stellig van overtuigd dat mijn wagon ontspoort. In samba-stijl beweegt de trein zich door de klamme jungle en meer dan 20 uur later word ik wakker (het schudden lijkt te zijn veranderd in wiegen) op de grens van de gigant van Zuid-Amerika.

Tweehonderd real dichter bij een bankruptcy beland ik op een lodge in het midden van de Panatanal. De Patantal is minimaal vijf keer zo groot als ons kikkerland en is de woonkamer van 650 vogelsoorten. De buurman van al deze vleugeldieren zijn miljoenen en miljoenen alligators: overal waar je kijkt ligt wel zo`n groene rakker. De activiteiten-comissie had het volgende programma opgesteld:
- Jeepsafari: papagaaien, kanariepietjes, kingfishers etc.
- Boottrip: aligators en nog meer aligators, jaribu (symbool van de pantanal!)
- Wandeltocht: apen, herten, en miereneters
- Paardrijden: capibaras

Elke andere vrije minuut heb ik mijn gestort op mijn nieuwe passie: piranha vissen! Piranhas vis je met een mini-Argentijnse T-bone aan je haak. Als hongerige wolven vallen de piranhas aan. De kunst is de haak door de bek van deze bloeddorstige wezens te jensen. Eenmaal beet begint de echte uitdaging. Hoe vorder je die haak terug uit die bek, zonder je vingertopje te verliezen aan die vlijmscherpe scheermesjes. Ik kies voor de Canadeze techniek: doodknuppelen!

Na drie nachten de ontberingen van de jungle te hebben doorstaan (lees: muggen!) heerst er Saturdaynight Fever in Campo Grande. Samen met drie bier geile Ieren ben ik het zwoele exotische & swingende nachtleven ingedoken. Het uitgaansleven in Brazilië is alles wat een Hollandse jongen zich ervan voorstelt... Zonder mijn kussen te hebben raken duik ik `s morgens vroeg een bus in naar Paraguay.

No comments: