Monday, January 15, 2007

Chihuahua

Turend vanuit busraam doemt vanuit de zandvlakte Chihuahua op aan de horizon. Chihuahua heeft twee bekendheden. De eerste bekendheid ligt nogal voor de hand: ´dat kleine k*t hondje!´ Drie dagen lang heb ik met mijn nek gebogen en mijn ogen op het trottoir gericht rondgelopen, bang dat ik het symbol van de stad vertrap. Alle moeite voor niets, ik heb er geen één gezien!

Bekendheid nummer twee is in Nederland wellicht minder bekend, maar zijn daden zijn legendarisch. Mag ik u voorstellen aan: Pancho Villa (1878-1923). Hij was een van de bekendste en legendarische leiders in de Mexicaanse Revolutie en is tot op de dag befaamd omdat hij de enige persoon is die de Verenigde Staten op eigen bodem heeft aangevallen en stukken land heeft ingenomen. Evenals ´dat kleine k*t hondje´ heb ik ook Pancho Villa niet gezien. Wat een des-illusies in deze stad!

Gelukig was Claudia (zie Guadalajara) wel in de stad, en tezamen met haar vrienden heb ik de uren en dagen volgemaakt in het plaatstelijk uitgaansleven.

No comments: