Thursday, April 19, 2007

Guayaquil

De nacht voor vertrek naar het landgoed van Charles Darwin via het `old-boys-network´ van Columbia een paar Ecuadorianen in een bar in Las Peñas ontmoet. Dezelfde gasten nodigden Jeff en mij uit voor een huisfeest bij terugkomst van de Galapagos...

In Mexico was ik al in aanraking gekomen met het fenomeen grote villa´s, dikke auto´s en zwembaden, maar dit kasteel zet een compleet nieuwe standaard. Deze gasten behoren zeker niet tot de 75% van de bevolking die onder de armmoede grens leven. Ter verduidelijking: het huis van de buurman, de rijkste pik van Ecuador, vertoont meer gelijkenissen met het Witte Huis in Washington, dan JP met Harry Potter!

De witte wijn is aan de zure kant, de bar in de tuin hangt niet zo lekker als ie eruit ziet, maar de Spiritus del Ecuador & kaasfondue laten zich smaken en ook de champagne bubbelt lekker tegen mijn huig. Hoe verder de avond vordert, des te harder lonkt (schreeuwt) de jacuzzi in mijn richting. Eind goed al goed, tegen drie uur in de ochtend zit ik onder de sterrenhemel van Ecuador in de jacuzzi een heerlijk biertje weg te happen.

Dezelfde nacht heb ik mezelf nog in een beach-trip naar Salinas geluld, en de volgende ochtend word ik netjes in mijn armoedige bunker hotel opgehaald. Toen kon ik nog niet vermoeden dat ik drie uur later in de besloten Yacht Club van Salinas aan de rand van het zwembad aan een cocktailtje zou nippen. Als je geld hebt, heb je vrienden...

Via Riobamba, waar ik bij het nichtje van Geomara (de chica van de Bink van Bemmel) mijn creditcards heb opgehaald, ben ik inmiddels aanbeland in mijn laatste bestemming van Ecuador: Cuenca

No comments: