Sunday, April 15, 2007

Galapa-go-crazy!

"Therefore I travel!". De afgelopen dagen waren un-flipping real. Geen idee waar te beginnen, mijn hoofd zit vol met money-shots, onvergetelijke belevenissen en intense ervaringen. Acht dagen cruisend door de Galapagos hebben indruk gemaakt! Het hele geneuzel over de ontdekking in 1535 door Fray Tomás de Berlanga, de legendarische reis van Charles Darwin op de Beagle in september 1835 en de annexatie van de Galapagos door Ecuador op 12 februari 1832 kunnen me gestolen worden. Dit is Discovery-channel en vivo! De hoogtepunten in vogelvlucht:

A la Forrest Gump van het dakterras van de boot (in volle vaart!) de open oceaan ingedoken om met een mega zeeschildpad te zwemmen. Stijlvol en koninklijk, langzaam en magisch zwemt de schildpad op slechts een meter onder mij in de diepte. Deze old-timers hebben zeker mijn mindset: Relax meedrijven met de flow! Ik was nog even bang voor de reactie van de kapitein, maar toen ik zag dat hij de ballen uit z´n broek lachtte, wist ik dat dit niet de laatste keer was dat ik van de boot zou afduiken...

Snorkelend tussen duizenden en duizenden vissen en een verdwaalde pinguin schrik ik me te pletter als er opeens een Manta Ray, groter dan de gemiddelde eettafel in Nederland, voorbij vliegt. Angstaanjagend, vier meter lang en een oppervlakte van een woonboulevard! Even schiet de naam Steve Irwin door mijn hoofd, maar de achtervolging is al ingezet. Een klap van dit zwevende tapijt staat gelijk aan twaalf schoolslagen. Volledig buiten adem toch nog een kiekje kunnen schieten (zie foto).

De stranden van de Galapagos worden volledig in beslag genomen door ontelbare zeeleeuwen; Scheveningen op een hete zomerzondag! Buik aan buik liggen deze vetzakken te zonnen. De kids daarentegen zijn een stelletje show-offs, die mij een demonstratie zwemmen gegeven. Als torpedos zwemmen deze kleine rakkers om je heen, sneller dan de schaduw en dus onnavolgbaar. Het resultaat is acht mislukte foto`s. Wat dat betreft hebben schildpadden mijn voorkeur...

Ook de land- en zeeleguanen verdienen een vermelding. Het stikt op de eilanden van deze kleine punk rockers met hun spikey hanenkammen. Op elk eiland hebben de leguanen verschillende afmetingen en kleuren afhankelijk van het voorgeschreven dieet van Moeder Natuur. Lachwekkend om de jonge zeehonden met de staarten van de zeeleguanen te zien spelen, terwijl de leguanen geïrriteerd omkijken!

En dan zijn er de Blue Footed Boobies. Fantastische kamikazie piloten, die zich tesamen met de pelikanen als een precisie bombardement in de oceaan storten! Absoluut mijn favouriete vermaak om naar te kijken vanaf het dakterras van de boot, terwijl de zon langzaam het licht uitdoet. Ook de nachtelijke Blue Footed Boobies op de boot waren legendarisch: I love Boobies!

Het snorkelen was adembenemend (mijn snorkel lekte!) en koud. Er komt een mix van stromingen bij de eilanden samen, en de koude stroom wint! De white tip reef sharks zijn in het echt niet zo eng als `Finding Nemo` doet vermoeden. Het echte werk omvatte een nachtelijke zwem escapade met een groep nader te identificeren haaien. Vergezeld door een zeeleeuw, die even veel kleuren stront scheet als ik, en gewapende met een zaklamp lig ik bij maneschijn in het water terwijl een stel haaien van dikke twee meter ons (de zeeleeuw en ondergetekende) omcirkelen. Van de boot klinken slechts opwonden kreten als: "Behind you, Nooooo! On the left, Cannot see it anymore, ooohh there is comes....! Watch out!") Reallife Galapa-go-crazy entertainment! De twinkeling van de lichtbundel van de zaklamp in de starre ogen van de haai, terwijl ik hopeloos als een worm aan een vishaak in het water lig... hartkloppingen! Maar, eeuwige roem is mijn deel.

Galapagos 24/7 Discovery-channel en vivo! Als een dierentuin in je achtertuin! Meer dieren dan megapickels en kippenvel van je kruin tot je bilnaad...

3 comments:

Anonymous said...

Hee Martijn, mooie foto's!
Je was nog net op tijd geloof ik, dit staat op nu.nl:

Noodmaatregelen voor Galapagos Eilanden
Uitgegeven: 11 april 2007 06:55

QUITO - De Galapagos Eilanden zijn 'in ecologisch gevaar' volgens de Ecuadoriaanse president Rafael Correa. Hij heeft daarom dinsdag in Quito een decreet uitgevaardigd dat de toegang tot de eilanden duizend kilometer ten westen van het Zuid-Amerikaanse continent aanzienlijk beperkt.

De eilanden vormen een nationaal park van Ecuador. Zij zijn door hun geïsoleerde ligging een uniek natuurgebied. Een team van de Verenigde Naties bezoekt momenteel de eilanden die door de VN zijn uitgeroepen tot speciaal erfgoed van de mensheid.



Volkstelling

Correa wil een volkstelling op de eilanden laten houden, de vestiging van nieuwe bewoners tegengaan en het vliegverkeer en het toerisme naar de Galapagos bepreken. Toeristen en bewoners verstoren en bedreigen er de unieke inheemse flora en fauna.

groetjes
Elsbeth

Altijd_Han said...

Wow martijn wat een schitterende foto's! Ik had al tegen Simone gezegd dat je waarschijnlijk die vogels zou zien met die blauwe poten. Ik ken ze alleen uit een boek over de meest bijzondere plekken van de wereld die ik in de kast heb staan. Misschien ben je wel een van de laatsten die ze in het echt heeft mogen zien.

Dus geniet maar extra van al het moois! Veel plezier!

Groetjes Hanna

Lisette said...

hey tijn, ik kwam dit berichtje net tegen op www.nu.nl, vond t wel grappig!

Eenzame schildpad heeft toch familie
Uitgegeven: 1 mei 2007 06:57
Laatst gewijzigd: 1 mei 2007 07:22

CAMBRIDGE - De eenzame reuzenschildpad George, die als enige in zijn soort overgebleven leek op de Galapagos-eilanden, blijkt toch een achterneef te hebben.

Onderzoekers hebben op het eiland Isabela een schildpad gevonden die precies de helft van zijn genen deelt met George, die zelf op het eiland Pinta woont.


Het is nog onduidelijk hoe George's familie de afstand tussen Isabela en Pinta heeft overbrugd. Volgens biologen is het waarschijnlijker dat er op Isabela een inheemse kolonie schildpadden van de soort Geochelone abingdoni heeft geleefd en dat een zoektocht wellicht nog meer familie voor George in petto heeft.

De meeste dieren die nu op de Galapagos eilanden leven zijn van het soort Geochelone becki.

(c) ANP


xx set