Wednesday, May 23, 2007

Cusco & Salkantay

De hoofdstad van het Inca imperium is door de Spanjaarden vakkundig omgebouwd tot een klassieke koloniale stad, met statige panden, plaza`s & stegen. Mijn Holland hart gaat sneller bij het zien van al die oranje daken! De kleurrijke wijk San Blas is mijn favouriete spot: restaurantjes, boutiques en eenmanszaken vullen de steegjes.

Cusco is het knooppunt en dus meet & greet locatie in het zuiden van Peru. `s Nachts gaat zeven dagen per week het dak eraf in oldies als Mama Africa en Uptown. Peruaanse versies van de skihut en Woody`s op zijn best! Proppers strooien met cocktails, hetgeen deze kaaskop verleid tot een kroegtochten zoals de Pitbill, Robbie Wonderslof & de Bink van Bemmel eind jaren negentig op de Korenmarkt hadden. Zelfs Hassan Kebab heeft een toko opgetrokken in Cusco...

Vooruit denken is vooruit regeren. Hetgeen niet voor iedereen is weggelegd en in Cusco betekent dat je reeds in januari de Inca-trail moet boeken. Voor mij rest een alternatieve trekking in de regio: Salkantay. De Salkantay is een heilige berg van de Inca´s (een stuk makkelijk dan het bouwen van een kerk) met een pas op 4750 meter. Trekkingen zijn mijn nieuwe liefde en Peru schikt zich er perfect voor: onbegaanbare bergpassen, uitgestrekte bergketens en kilometers onbewoonde natuur.

`s Middags loopt het zweet van mijn rug via mijn onderbroek in mijn sokken, `s Avonds vriezen de condors van het denk en is het in mijn tentje zo koud dat lepeltje-lepeltje met Pluisje (de dikke Argentijn met maagverkleining) de enige oplossing is. Zulke momenten zetten je aan het denken: Waarom betaal ik dikke USD`s om ergens in de Andes op een te dun matje en een te kleine slaapzak tegen een te dikke Argentijn aan te liggen?

De pas is magnifiek. Gracieus steekt de Salkantay af tegen de blauwe lucht. Het geluid van krakende ijs galmt door het dal en lawines ketsen van de berg af. Uniek! Stap voor stap is het afzien. Maar het bereiken van de top geeft meer voldoening dan het uitzetten van je computer op vrijdagmiddag 16:59 uur.

Bij terugkomst in Cusco een te mooie aanbieding gehad om met een Franse gast naar Choquequirau te gaan.... maybe later!

No comments: