Tuesday, May 29, 2007

Peru

Trekking is het sleutelwoord van mijn weken in Peru. Tot voor kort sierden slechts de Elsterese Avondvierdaagse (9x) en de Airborn (3x) op mijn wandel-erelijst en was ik tijdens vakanties in Frankrijk niet vooruit te branden door mijn ouders. De trekking in Peru is van wereldklasse en de afgelopen weken heb ik mijn sneakers op de bergpadden kapot gelopen. Huarez en de Collidera Blanca staan hoog in mijn ranking: gigantische toppen, onaangetaste landschappen, oneindige uitzichten en de altijd lachende Peruanen met hun muildieren. Hebben we in Nederland ook zoiets? Het Pieterspad...?

Het zuiden van Peru is cultuur-minded en wordt overspoeld door toeristen (inclusief ondergetekende) en de lokale bewoners gedragen zich daarna. Eikels! Cusco is het hart van de Inca cultuur. Op elke hoek van de straat lijkt wel een ´Verloren stad´ of `Verdwaalde tempel` te ligggen. Ook Arequipa is een juweeltje! Archeologische sites in overvloed in Peru, maar Machu Picchu is absoluut, zonder twijfel, geheel terecht, volgens verwachting nummer 1. Ondanks de treinladingen collega-toeristen en de Walt Disney sfeer lijkt Machu Picchu weinig van haar status en mystiek te hebben verloren. Peru, de moeite waard!

The only way is up.....Bolivia!

No comments: