Thursday, November 23, 2006

Spaanse lessen

Een van de doelen om naar Mexico te komen, is enige kennis en kunde opdoen van de Spaanse taal. Daarom neem ik elke ochtend rond 8 uur de locale bus. Wie hier in Guadalajara gebruik wil maken van het busnetwerk dient niet vies te zijn van een gezonde dosies body-contact. De bussen zijn afgeladen vol, vliegen over drempels, scheuren over de verschillende rijbanen en stoppen voor elke gek die langs de kant zijn hand opsteekt. Waar de bus stopt is altijd een klein raadsel, maar meestal lukt het me om in de buurt van de universiteit (Universidad Autonomo de Guadalarajara) uit te stappen.

In de klas zit in met 2 libanezen die de gevolgen van de oorlog ontvluchten (lees: hun kebab inruilen voor tacos) en in Mexico proberen een nieuw bestaan op te bouwen. Verder is er nog Suin uit Korea en een non (63) uit Brazilie. Het is heerlijk om na een klein jaartje elke dag op kantoor te hebben gezeten weer even terug te keren in het studentenleven. Ik ben het duidelijk nog niet verleerd en het voelt vertrouwd om ´s morgens op mijn slippers de campus op te komen sloven, onderweg een capuccino te scoren, een praatje te maken en tussentijds de lessen te volgen. De lessen zijn in het spaans, hetgeen soms de nodige fantasie en inlevingsvermogen vereist om iets van de grammatica regels te begrijpen. Ik ben benieuwd waar dit spaanse avontuur mij zal brengen....

Volgende week eindigen mijn lessen hier in Guadalajara en vertrek ik na alle waarschijnlijkheid naar Guanojuato om daar mijn spaanseworsteling voort te zetten.

1 comment:

Peter said...

Hallo Martijn, inmiddels een derde poging, wat er allemaal mis gaat weet ik niet , maar nu op een account van Peter, moet het toch lukken.
Wat een leuke meldingen allemaal in je weblog. Ik lees ze regelmatig, maar reageren lukt niet zo makkelijk.
Wat een klus zeg , om 150 woordjes per dag te moeten leren, je zult zo langzamerhand al een aardige Spaanse babbel hebben.
Vergeet niet om ook nog wat te ontspannen!
Ik hoorde van je moeder dat je nog van plan bent om een vervolg cursus te volgen; goed zeg!
Veel plezier en studie succes in Mexico, Asta luego!
José.