Sunday, November 05, 2006

Mexico City

Vier jaar geleden kwam ik met een verdwaald gevoel en een minimaal te spenderen budget aan in Mexico City. Hoe anders is het nu: Ik word door mijn Mexicaanse vrienden, die ik in Vancouver heb ontmoet, door de stad gechaufeerd, slaap in mijn eentje in een tuinhuis waar mening Amsterdamse yup alleen maar van kan dromen en drink mijn Corona´s in de chiqueste clubs. Het kan verkeren!

Afgelopen zaterdag heb ik een wedstrijd bezocht van de locale FC: Americo. Voor de leken onder ons, de club waar onze eigen Don Leo Beenhakker in een grijs verleden de sceptis voerde. 'Natuurlijk' hebben mijn vrienden de beschikking over een skybox en heb ik als een Karel Aalbers de wedstrijd gadegeslagen. De teleurstellende 0-0 werd de volgende ochtend teniet gedaan door het heerlijke Mexicaanse ontbijt dat de 'mama de familia' elke ochtend voor mij bereidt. Verder zijn de eerste dagen gevuld met het bezoeken van de een aantal toeristische attracties zoals Bazar Artesanal de Coyoacan, La Villa de Guadalupe en de roemruchte Zocalo.

Als onze Minster Peijs een echte uitdaging zoekt dan heb ik haar ultieme natte droom gevonden. Mexico City is ongekend in zijn omvang, autos en chaos. De afgelopen drie dagen heb ik zonder de stad te verlaten zeker 450 kilometer door de stad gereden (probeer dat maar eens in Elst!). Het aantal kilometers is echter nietszeggend. In Mexico City rekent men in files. Of het nu 10 uur ´s morgen is, 3 uur ´s middags of midden in de nacht: altijd en overal zijn er auto´s die ervoor zorgen dat mensen zoals jij en ik uren en uren in de file staan. Ook de chaos is iets waar een Betuwse jongen zoals ik nog even aan moet wennen. Van ritsen heeft hier nog nooit iemand gehoord, hetgeen tot een tiental bijna-aanrijdingen heeft geleid. Desalniettemin is Mexico City een heerlijke stad met veel tegenstrijdigheden. Van luxe restaurants & clubs met adembenemende uitzichten over de miljoenen en miljoenen lichten van de stad tot armoede en complete verkeerschaos.

3 comments:

Anonymous said...

Ha Martijn,

Wat kan het toch snel gaan, van arm studentje naar een man met veel luxe om zich geen. Dat kan ook alleen jou overkomen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Wanneer ga je met Spaans beginnen?
Met Tessa gaat alles erg goed. Ze tilt nu al uit zichzelf haar hoofdje op. Ook kijkt ze al steeds meer om haar heen enis ze langzaamaan steeds meer wakker.
Kortom, we genieten nog volop. Wel heeft ze veel last van darmkrampjes en huilt daardoor veel. Maar door haar dan veel te troosten, komt het allemaal weer goed. Binnenkort zalik weer eens een mooie foto doormailen.
Veel plezier in mexico City, pat, es en tes.

Anonymous said...

Hoi Tinus.
Zo ik ben dan de tweede die reageert. Leuk zo'n weblog. Ik zal hem goed in de gaten houden en volgen wat jij allemaal doet.Ik hoop dat je niet al te verwaand word door al die rijkdom om je heen. Blijf maar gewoon een Betuws boertje. Zet je er in de toekomst ook nog foto's op of kan dat niet. Heb je trouwens al veel foto's gemaakt? Geniet er lekker van en straks dan toch maar weer even aan de studie. Ik ben benieuwd hoe de Spaanse lessen je gaan bevallen. Heb je al ergens informatie ingewonnen. Liefs Mams xx

Anonymous said...

Ha Tijn,

Alles goed daar? Lekker weer? Hier begint het al weer veel te koud voor mij te worden! Van de week ben ik bij een docent langs geweest voor mn stage: dat wordt september volgend jaar, dus dan kan ik jou nog net eventjes zien! Het wordt zoals verwacht Nieuw-Zeeland, bij een universiteit waar ze experimenten uitvoeren met onder andere honden, katten, muizen, ratten, konijnen, maar ook herten! leuk he!
Nou, ik ga even de Super Tante Set uithangen, want Tes huilt.

Tot mails weer! veel plezier,
xx Set