Wednesday, February 21, 2007

Carnaval: "En Baranquilla se baila asi..."

Carnaval 2007, niet in Oeteldonk of Knotsenburg, maar in Barranquilla te Columbia. Ik beland de vrijdag voor carnaval met tien andere back-packers in een luxe hotel in het centrum van Barranquilla. Evenals het maken van de reservering voor het hotel, het organiseren van de bustrip van Santa Marta naar Barranquilla, besteed ik de inkopen (bier en carnavalskleding) uit aan een stressgevoelige Argentijse control freak. Wat een geluk dat zulke mensen bestaan.

Ik heb zelden zulke open en vriendelijke mensen ontmoet tijdens mijn reizen. Wellicht heeft het ermee te maken dat Barranquilla zeker geen toeristische trekpleister is en mijn stijf schokkende heupen daarom nogal in het oog spingen. Na verluidt is Barranquilla met 3 miljoen feestbeesten het één na grootste carnavalsfestein ter wereld (#1 Rio de Janeiro). Dit is het ultieme carnaval, op elke hoek van de straat wordt door jong en oud 24-7 gedanst, de parades lijken oneindig en het bier vloeit ongelimiteerd. Hips don`t lie in Barranquilla! Sharika, geboren in Barranquilla, zingt: "En Barranquilla se baila asi..." En waarrempel ze heeft gelijk. Borsten liggen in het rond, ruggenmergen zijn flexibel als kauwgum en heupen & billen schudden in elke denkbare dimensie. Een waar genot voor de liefhebber (lees: het mannelijk oog).


De vier uur die ik in de brandende zon heb moeten wachten op de carnavalsparade lijken lang, maar waren een peulenschil vergeleken met de acht uur per dag die ik bij BAM op mijn horloge heb zitten kijken!

Op vrijdagavond beland ik op een enorm carnavalsfeest`La fiesta de cerveza`. Bier, water en schuimbussen vliegen door de lucht. Een bizar feest. Daarnaast heeft elk zichzelf respecterende Columbiaan heeft een kilo bloem mee.... Binnen een uur ben ik wit als een koelkast! Ook de andere dagen en nachten zijn onvergetelijk. Een bizar moment was het convisqueren van een publieke bus. Met 20 buitenlanders hielden we een publieke bus aanhielden, de passagiers vervolgens door de chaufeur vriendelijk, maar toch dringend werden verzocht uit te stappen en wij met onze `eigen` partybus door de stad tourden! Alles is hier mogelijk! De foto`s vertellen de rest van het verhaal.

1 comment:

Lisette said...

Hey tijn!!

Moonie zei net aan de telefoon dat je dacht dat je nooit dichterbij Shakira zou komen dan de stad waar Shakira is geboren.En dat je de lcuht inademde die zij in heeft geademd....GUESS WHAT!?! Ik ga naar SHAKIRA!! In het Gelredome nog wel! Spontaniteits-actie, heb ik geleerd van mn broer: je moet doen wat je hartje je ingeeft! ;)
Ga met anne, huisgenootje van me, zullen we eens kijken of onze heupen net zo soepel zijn als die van haar!

Over een goede anderhalve week (17 maart is t zover) krijg je het hele verslag te horen!

xx set