Sunday, December 31, 2006

Feliz Navidad

Kerst 2006 wordt gevierd in Durango bij de familie van Angel (zie Guadalajara). Durango is het Almere van Mexico: als het niet uiterst noodzakelijk is dan vermijd je deze stad. De stad is niet alleen sfeerlos en lelijk, maar het is er in de winter ook nog eens steenkoud. Ondanks dat buiten de mussen van het dak vriezen, hebben de meest huizen, restaurants en cafés geen verwarming. Dit is niet het Mexico van de reisgidsen.

Een dikke twaalf uur durende trip bracht mij de dag voor Kerstavond van Guanajuato in Durango. De halve reis in een heerlijke diepe coma gelegen (het afscheid van Guanajuato de avond ervoor was groots). Het onthaal door papa Avalos, mama Avalos, zus Avalos, opa Avalos, oma Avalos, een extra oma Avalos en Angel was warm en geheel in stijl met een tequila.

Kerstavond staat centraal in het Kerstfeest in Mexico. Al bijna opgekomen van de honger schuiven we rond 0:15 uur eindelijk aan tafel. Wat er precies op het menu stond is voor mij tot op de dag van vandag nog een raadsel, maar alle complimenten voor mama Avalos. Ook het zeewiergoedje met garnalen dat na rooibos thee rook en er uitzag als een bos gekookte dreadlocks was verrukkelijk. Na het eten de cadeaus. Voor een prikkie had ik vlak voor vertrek op de markt in Guanaguato een tas voor locale lekkernijen (suikermummies) weten te bemachtigen. Mijn cadeaus vielen ietswat in het niet bij de auto die mama Avalos onder de Kerstboom vond!

Na de cadeaus begon de avond pas echt. Twee woorden staan hierbij centraal: karaoke & tequila! Evenals de Spaanse taal is zingen een vaardigheid die ik niet volledig beheers. Zingen in het Spaans is daarom zeker niet voor mij weggelegd, hetgeen resulteert in drempelvrees. Gelukkig hebben de Mexicanen hier een medicijn voor, en waren papa Avalos en opa Avalos zo vriendelijk hun fles met mij te delen. Het laatste nummertje werd om half zeven uur in de ochtend gedraaid. Tegen die tijd stond ik eveneens, uit volle borst, heerlijk met de hele familie mee te janken in de microfoon. Een kwartier later in bed werden er geen nummertjes meer gedraaid, daarentegen draaide de hele wereld. Samengevat, Kerst 2006 was anders dan anders...

De la sierra morena, cielito lindo,
vienen bajando un par de ojitos negros,
cielito lindo, de contrabando.

¡Ay, ay, ay, ay!
canta y no llores,
porque cantando se alegran,
cielito lindo, los corazones.

Ese lunar que tienes,
cielito lindo, junto a la boca,
no se lo des a nadie,
cielito lindo, que a mí me toca.

¡Ay, ay, ay, ay! canta y no llores,
porque cantando se alegran,
cielito lindo, los corazones.

De tu reja a la mía, cielito lindo,
no hay más que un paso;
ora que estamos solos cielito lindo,
dame un abrazo.

¡Ay, ay, ay, ay!
canta y no llores,
porque cantando se alegran,
cielito lindo, los corazones.

No comments: